agahi1400

  • ۰
  • ۰

چگونه لکه شمع را از روی موکت یا فرش پاک کنیم؟

هنگام صرف یک شام رویایی و یا جشن تولد و یا مراسمات دیگر , ریختن چند قطره موم شمع روی فرش و موکت امری طبیعی می باشد. معمولا خانم ها هنگام بروز این مشکل نمی دانند چه کنند و به دنبال راهکاری می گردند تا سریع این مشکل را برطرف کنند.

ریختن موم روی موکت و یا فرش علاوه بر این که ظاهر آن را خراب می کند ممکن است به بافت موکت و یا فرش شما آسیب برساند . پس بهتر است با راهکاری مطمئن به دنبال حذف سریع آن از روی موکت و یا فرش خود باشید.

هنگام ریختن موم شمع روی موکت و یا فرش خونسردی خود را حفظ کنید و ابتدا وسایل زیر را تهیه کنید تا کمتر از چند دقیقه و به آسانی موم را از روی موکت و یا فرش خود برطرف کرده و هیچ گونه اثری از آن باقی نماند.

وسایل مورد نیاز شما برای پاک کردن لکه شمع از روی موکت :

یک چاقوی کوچک

یک کیسه و یا ظرف پر از یخ

حوله کاغذی

اتو

استون و یا الکل ایزوپروپیل

هنگام ریختن شمع روی فرش اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک ظرف پر از یخ را در کیسه ای پلاستیکی قرار داده و روم موم بگذارید تا موم به صورت جامد شود. جامد کردن موم باعث حفاظت از الیاف موکت و فرش شما می شود و هنگام جدا کردن موم هیچ گونه آسیبی به موکت و فرش شما نمی رسد , بدین ترتیب کندن و برداشتن موم جامد از روی فرش بسیار آسان تر از برداشتن موم مایع است .برای جامد کردن موم تنها کافی است یک کیسه و یا ظرف پر از یخ را روی آن بگذارید و چند دقیقه صبر کنید.

پس از منجمد شدن موم می توانید با یک چاقوی کوچک یا کاردک موم را به آرامی از روی فرش جدا کنید. اگر خوش شانس باشید در این مرحله موم به طور کامل از روی موکت یا فرش جدا شده و هیچ اثری از آن باقی نخواهد ماند. البته گاهی پیش می آید در این مرحله موم به طور کامل از فرش جدا نمی شود . اگر هنوز ذرات موم به موکت یا فرش شما چسبیده بود مراحل زیر را ادامه دهید.

در صورت باقی ماندن موم و به پرزهای موکت یا فرش , یک حوله ی کاغذی و یا کیسه ی کاغذی یا پارچه ی جذب کننده روی لکه ی شمع گذاشته و با یک اتو که درجه ی آن کم باشد روی حوله ی کاغذی بکشید.

نکته مورد توجه اینکه درجه ی اتو نباید زیاد باشد زیرا ممکن است باعث سوختن فرش گردد هم چنین بخار اتو را نیز خاموش کنید و با دمای کم روی حوله کاغذی بکشید تا موم گرم شده و جذب حوله کاغذی گردد.

معمولا در این قسمت موم به طور کامل جذب حوله شده و از فرش جدا می گردد ولی ممکن است رنگ شمع باعث رنگ گرفتن پرزهای موکت یا فرش گردد.

در این زمان می توانید یک محلول شست وشوی فرش تهیه کنید. این محلول می تواند ترکیب مقداری شامپو فرش با آب باشد . یا ترکیب پودر صابون با آب و یا اسپری های لکه بر موجود در فروشگاه ها , محلول را روی لکه شمع اسپری کنید و با یک اسفنج روی آن  بکشید تا رنگ ایجاد شده کاملا برطرف شود .

اگر هنوز اثری از موم روی فرش یا موکت شما باقی مانده بود می توانید از یکی از حلال های حل کننده موم شمع , مانند الکل ایزوپروپیل و یا استون روی لکه اسپری کرده و چند دقیقه صبر کنید و روی آن را با یک اسفنج تمیز بکشید تا هیچ ذره ای از شمع به پرزهای موکت و یا فرش نچسبیده باشد.

پس از برطرف کردن کاملا شمع از روی موکت یا فرش بهتر است روی آن را جارو برقی بکشید تا پرزهای موکت و یا فرش به حالت قبل باز گردد و انگار لکه ی شمع اصلا ایجاد نشده است.

  • ۰۰/۰۶/۰۶
  • مهراد ابراهیمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی